12. 9. 2023 Krásná recenze z koncertu varhaníka Adama Suka  na festivalu v Olomouci

Závěrečná část večera patřila nejmladšímu, teprve osmnáctiletému Adamu Sukovi, studentovi druhého ročníku Konzervatoře Pardubice, který svůj čtyřskladbový repertoár zahájil Adagiem C dur, KV 356 Wolfganga Amadea Mozarta, pěkným příkladem varhanní hudby z období klasicismu. Tato skladba je napsána ve tónině C dur, která bývá charakterizována jako čistá a svěží, často spojována s radostí a jasem. Taková byla i Sukova hra. Dala prostor vyniknout krásné lyrické melodii, která zřetelně vystupovala do popředí a prováděla varhaníka po celou dobu skladby. Suk dbal na precizní vypracování této melodie a zachování klidného a vyváženého tempa, a to i během rychlých běhů a řady sekvencí. Mozartovo dílo často klade důraz na zvukovou vyváženost a eleganci a tuto estetiku se varhaníkovi povedlo přenést do interpretace. V pořadí druhá skladba Ciaccona c moll, BuxWV 159 Dietricha Buxtehudeho, s velmi ponurou, tragickou až pohřební atmosférou, je velmi silnou, rytmicky výraznou a dramatickou skladbou. Opakují se v ní různorodé basové linie, jež Suk varioval, a postupně rozvíjel téma, k němuž přidával rozličné ornamenty a ozdoby. Takovými pokročilými technikami mladý varhaník demonstroval svou velkou hudební a muzikantskou vyspělost a zralost; vyžadují velkou zručnost a preciznost. Skladba obsahuje dynamické kontrasty a emotivní výrazivo, což hráči bylo předpokladem vyjádřit celou škálu nálad a jejich odstínů. Skladba Ach wie nichtig, ach wie flüchtig Georga Böhma je varhanní skladbou, která nese náboženskou hloubku a charakteristiku vážnosti. Zdůrazňuje krátkost a pomíjivost lidského života a výzvu k zamyšlení nad věčností. Sukova hra trefně akcentovala hloubku emocí a sakrální význam této skladby. Závěrečnou skladbou večera se stala Tocatta prima (Apparatus musico-organisticus) Georga Muffata. Mohutný nástup kreslí tragickou atmosféru v napětí, které dokreslují rychlé, složité běhy podpořené akordikou v basovém rejstříku. Skladba následně přechází do nadějnější polohy, aby se opět stočila v plačtivý až smuteční tón. Následně graduje a zrychluje až k závěrečnému táhlému a mohutnému souzvuku, kterým vrcholí.

celý článek:

Ředitelství Konzervatoře Pardubice blahopřeje Adamovi i jeho pedagogovi za skvělou reprezentaci školy a přeje mnoho dalších úspěchů.

Mgr. Dalibor Hlava