4. 7. 2023 Recenze posledního koncertu sezony Symfonického orchestru Konzervatoře Pardubice

Symfonický orchestr Konzervatoře Pardubice v závěru letošní sezony.

Ve středu 7. června 2023 se uskutečnil v 19. 00 hodin v Sukově síni pardubického Domu hudby v tomto školním roce v pořadí již čtvrtý koncert Symfonického orchestru pardubické konzervatoře se svými sólisty – budoucími absolventy školy. Dramaturgie středečního večera byla opravdu pestrá. Na pódiu Sukovy síně zazněly skladby světových autorů tří století, a sice dvě árie Cherubína z Mozartovy Figarovy svatby, árie Karolíny ze Smetanových Dvou vdov a árie Mařenky z Prodané nevěsty téhož skladatele, árie Adély z operety Johanna Strausse Netopýr, Šostakovičova čtvrtá orchestrální suita, Quiet City Aarona Coplanda a v závěru středečního interpretačního matiné pak první symfonie Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

Vedle dirigenta MgA. Jana Svejkovského se za dirigentským pultem vystřídali i dva budoucí absolventi – Jakub Cach a Tomáš Korbel

Úvod koncertu patřil kompozici věhlasného amerického tvůrce Aarona Coplanda (1900 – 1990) s názvem Quiet City (Tiché město) pro trubku, anglický roh a smyčce. Oba sólisté – Jan Kubiska (anglický roh) a Vojtěch Bartoníček (trubka) dokázali vyjádřit onu sugestivní myšlenkovou emoci v rámci velké orchestrální meditace, vytvořené Jakubem Cachem, absolventem z dirigentských tříd MgA. Jana Svejkovského a Mgr. Stanislava Vavřínka.

Kateřina Lašová, absolventka z pěvecké třídy Bc. Martiny Forštové, si vybrala pro své závěrečné vystoupení s orchestrem jednak árii Karolíny z opery Dvě vdovy Bedřicha Smetany (1824 – 1884) a  jednak árii Adély z operety Netopýr Johanna Strausse (1825 – 1899). Pod taktovkou Jana Svejkovského dokázala interpretka stylově přesvědčivě odstínit charakter obou operních postav jak v odlehčeném zvukovém obrazu Karolíny, tak i v úsměvném a nevázaném Adélině veselí.

Jakub Cach se v dalším hudebním díle středečního koncertního programu – třídílné Suitě č. 4 pro orchestr s názvy Preludium, Waltz a Scherzo Dmitrije Šostakoviče (1906 – 1975) uvedl jako velmi dobrý znalec této mistrovy partitury. Jeho práce s velkým symfonickým tělesem si jistě zaslouží uznání, a to jak v modelaci detailu, zřetelném frázování témat a celkové dynamické šíři, tak i v příkladném uchopení složitého symfonického celku.

Alena Chaloupková, absolventka z pěvecké třídy Mgr. Jarmily Chaloupkové, zvolila pro svůj absolventský debut v Sukově síni dvě árie Cherubína z buffy Wolfganga Amadea Mozarta (1756 – 1791) Figarova svatba a árii Mařenky z komické opery Bedřicha Smetany (1824 – 1884) Prodaná nevěsta. Pod vedením Jana Svejkovského protagonistka dokázala velmi výrazně odlišit stylový charakter operního rukopisu obou věhlasných tvůrců: půvabná klasicistní mozartovská manýra byla posléze vystřídána vřelou interpretační emotivností vyzařující ze Smetanova hudebního odkazu.

Závěr úspěšného absolventského večera patřil Symfonii č. 1 c moll, op. 11 Felixe Mendelssohna- Bartholdyho (1809 – 1847). Skladatelova první symfonie měla premiéru v Berlíně v listopadu roku 1825, tedy ještě předtím, nežli sotva sedmnáctiletý mladík zkomponoval zřejmě své nejpůvabnější dílko – Předehru k Shakespearovu Snu noci svatojánské. Mendelssohnova první symfonie – kompozice patnáctiletého autora, prokazuje vedle výrazné skladatelsko-technické pohotovosti a smyslu pro instrumentační zvuk především neobyčejný tvůrcův talent, zračící se též i v osobité dramatizující tendenci budoucího novoromantického programu. Tomáš Korbel, absolvent z dirigentských tříd MgA. Jana Svejkovského a MgA. Tomáše Židka Ph.D., prokázal úspěšně postihnout Mendelssohnův raně romantický kompoziční sloh zřetelným podtržením skladatelovy melodiky i rytmiky včetně agogiky a adekvátního frázování, dynamických nuancí, zvukově barevných odstínění jednotlivých částí skladby i uplatněním všech těchto vyjadřovacích atributů ve smysluplném interpretačním celku.

I tento absolventský večer pod záštitou Symfonického orchestru Konzervatoře Pardubice je jistě dalším z uměleckých příspěvků k nastávajícím oslavám 45. výročí založení Konzervatoře Pardubice.

Pardubice, 4. 7. 2023                                                                         Vladimír Kulík