26. 6. 2022 Dvořákova Rusalka - ohlédnutí za operním projektem ve ztvárnění Konzervatoře Pardubice.

přidáno: 22. 9. 2022 23:32, autor: Alois Mech


Dne 3. dubna tohoto roku se konala ve Východočeském divadle pardubická premiéra světoznámé opery Antonína Dvořáka Rusalka, jejíž libretista Jaroslav Kvapil přinesl skladateli zcela nevšední symbolistní téma z pohádkového světa dánského básníka a prozaika Hanse Christiana Andersena. Tento lyrický příběh tragické lásky vodní víly k pozemskému princi měl svou českou premiéru 31. dubna roku 1901 na prknech pražského Národního divadla. Skladatel okamžitě objevil v Kvapilově libretu jeho mimořádnou básnickou sílu, jeho kouzlo odrážející se v živém vztahu k přírodě i jeho poeticky jemné citové záchvěvy lásky i nenávisti. Dvořákova kompoziční genialita při sugestivním vykreslení hudebních leitmotivů hlavních jednajících postav, situací i dějů, zvukově opalizující instrumentace mnohde evokující poetismus impresionismu a originální tvůrcův melos povyšují toto dílo na nejvyšší filosofický stupeň evropské secese. 

V rámci premiérového operního večera se v režii Jany Uherové představily nadějné interpretační talenty z řad studentů pěveckého oddělení školy – v titulní roli Rusalky excelovala Eliška Tomeňuková, v úloze Vodníka zaujal Jan Kučera, jako Hajný se představil Štěpán Hortlík a jemu vtipně sekundovala v roli Kuchtíka Tereza Jandurová. Ke spolupráci na zdárném operním večeru si pěvecké oddělení konzervatoře přizvalo i své bývalé absolventy: role Cizí kněžny se s velkým úspěchem zhostila Lucia Bildová, úlohu Ježibaby s patřičným nadhledem ztvárnila Radka Rubešová a Prince pak suverénně podal Daniel Matoušek j.h. Tři lesní žínky pak získaly osobitou tvářnost v pěveckém projevu Ludmily Pergelové, Venduly Brulíkové a Doroty Ryšánkové – rovněž studentek pěveckého oddělení školy. 
Bezesporu velkým inscenačním přínosem zmiňovaného jevištního projektu bylo i smysluplné vklínění baletní složky vytvořené žáky Základní umělecké školy Pardubice-Havlíčkova, jejichž choreografického vedení se ujaly Eva Rákosová, Lenka Demlová a Michaela Rákosová. Hudební nastudování opery převzal Petr Hostinský, pohybovou spolupráci zajistila Anna Benháková, hereckou Romana Chvalová a o výtvarnou stránku scény a kostýmů se postaraly Jana Uherová a Jaroslava Krejčová. Pěvecké výkony sólistů i sboru znamenitě připravili pedagogové pěveckého oddělení školy – Hana Medková, Jarmila Chaloupková, Martina Forštová, Markéta Štefaniková a Petr Dolejší. Uměleckým cantem firmem celého představení se stal Symfonický orchestr Konzervatoře Pardubice, který se svým šéfdirigentem Tomášem Židkem dokázal významně přispět k osobité a celkově velmi poetické atmosféře Dvořákova vrcholného operního díla.

Vladimír Kulík

Byla ještě uvedena další úspěšná představení ve VČD 16. 5. a 24. 6. 2022, v různých alternacích, s velkými ohlasy, s dlouhotrvajícími potlesky, která byla zcela vyprodaná. 
Další představení byla výjezdní, např.: Červený Kostelec, Chrudim (festival Athéhy východních Čech) a také koncertní provedení na festivalu Smetanova Litomyšl, v rámci programu tzv. „Festivalových zahrad“.
Představení byla pro studenty Konzervatoře Pardubice velkým přínosem, neboť si díky alternacím mohli vyzkoušet účinkování v různých prostorách a situacích.
Moc děkuji všem za realizaci tohoto projektu a přeji mnoho sil na přípravu dalších.
Alois Mech
Ċ
Alois Mech,
22. 9. 2022 23:32
Comments