12. 4. 2018 Ohlédnutí za koncertem Movie night swingového orchestru Banda di Feste

přidáno: 28. 5. 2018 8:23, autor: Alois Mech   [ aktualizováno 28. 5. 2018 8:32 ]

Banda di Feste opět excelentní 

     Ve středu 11. dubna tohoto roku měli návštěvníci Sukovy síně pardubického Domu hudby od 19:oo hodin opět možnost vyslechnout další z úspěšných hudebních projektů swingové kapely Banda di Feste, která se pod hlavičkou Konzervatoře Pardubice i se svými skvělými sólisty znamenitě prezentovala v novém koncertním programu nesoucím název Movie Night (Filmová noc). Během několikaleté tradice si tento soubor, interpretačně se zabývající jak vyšším tanečním a muzikálovým populárem, tak i klasickým a novodobým jazzem včetně swingu, dokázal vychovat i početné vstřícné publikum, které vždy oceňuje práci celého tělesa pod dirigentskou taktovkou absolventa školy Pavla Hlubučka DiS. a pod zastřešujícím pohledem jeho uměleckého vedoucího Mgr. Jaromíra Höniga.  


     Dramaturgie středečního vystoupení orchestru Banda di Feste byla zaměřena především na hudbu k filmům, jejichž skuteční či animovaní hrdinové se stali pohyblivými ikonami stříbrného plátna a dodnes oslovují napříč generacemi širokou kulturní veřejnost.
Koncert vehementně zahájili Simpsonovi, respektive melodie světově úspěšného mnohadílného filmového seriálu, který jistě není potřeba ani českému posluchači blíže představovat, protože jeho známost je všeobecná a dosud běží i v české televizi.
     Stálá hostující zpěvačka Kateřina Vacková pak nechala zaznít svému podmanivému hlasu ve skladbě All that jazz, která je jakýmsi hudebním leitmotivem amerického kultovního filmu Chicago, jehož muzikálová verze se úspěšně hraje už od roku 1975. Samotný film se dostal do kin po roce 2002 a na svém kontě má zcela zasloužených šest Oskarů. Není divu, když hlavními filmovými protagonisty byli takové hvězdy, jako například Catherine Zeta-Jones, Renee Zellweger či Richard Gere. Děj filmu je umístěn jak do kabaretního, tak především do vězeňského prostředí, v němž se dvě nešťastné vězenkyně snaží za pomoci nejschopnějšího advokáta ve městě vyhnout krutému odsouzení – oprátce. 
     Dramaturgický výběr středečního koncertu patřil i melodiím z americko-mexického filmu Childern of Sanchez (Sanchezovy děti) z roku 1978, v němž se stárnoucí otec dospívajících dětí snaží zvládnout rodinné problémy s patřičným nadhledem. Ale když mu starosti s nezvladatelnými ratolestmi začínají přerůstat přes hlavu, rozhodne se postavit velký rodinný dům, ve kterém by byli jeho potomci ušetřeni nepříjemných nástrah života. V hlavních filmových rolích se představili legendární Anthony Quinn a Dolores del Rio.
     Další slavný film o dětech – Swing kids (Swingové děti) –  je tematicky propojen především s obdobím  těsně před druhou světovou válkou v prostředí přístavního města Hamburku, kde se dere k moci fašismus, zakazující mladé generaci bavit se hudbou neárijského původu – tedy především melodiemi swingu. Mládež proto navštěvuje různé kluby, kde se swing potají hraje a tančí. V souvislosti s natáčením filmu je zajímavá i ta skutečnost, že celé dílo bylo realizováno v pražském prostředí. Na středečním pardubickém pódiu byl film prezentován skladbou Shout and feel (Jásat a vnímat) v taneční improvizační kreaci baletních hostů orchestru Banda di Feste - Aničky Machové a Martiny Selnarové.
     Skladba Lasus Trombone zazněla poprvé v hudební Show Lawrence Welka – televizním varieté, obdobě známého německého pořadu Ein Kessel Buntes ze šedesátých a sedmdesátých let minulého století, kde velmi úspěšně vystupovali dobově známí interpreti. A tak výše zmíněná kompozice dala příležitost i čtyřem výborným trombonistům z líhně pardubické konzervatoře – Tomáši Pavíčkovi, Matěji Doležalovi, Jakubu Mrvovi a Davidu Dernerovi, kteří nenechali auditorium Sukovy síně na pochybách o svých znamenitých interpretačních schopnostech.
     Nerozlučná filmová dvojice – kocour Tom a myšák Jerry - se též objevila na středečním koncertě swingové kapely Banda di Feste v Sukově síni pardubického Domu hudby, ovšem na jedné ze stěn sálu, coby improvizovaném stříbrném plátně. Sympatické duo kocoura a myšáka spolu „soupeří“ ve 136 dílech dodnes populárního seriálu, který si již dávno získal srdce malých i větších diváků. Jerry tropí všobecnou neplechu a Tomovi naschvály, které mnohdy přerůstají meze únosnosti. Kocour se ho snaží čas od času potrestat, leč bezvýsledně. A jen tak pro zajímavost – bylo spočítáno, že kocour Tom mohl v jednom jediném filmovém díle vlivem myšákova „bezuzdného“ řádění až dvaačtyřicetkrát umřít. K tomu naštěstí nikdy nedošlo a oba kreslení protagonisté se vždy „láskyplně“ usmířili. A zde se povedl konzervatorní swingové kapele opravdu husarský kousek. Aby živá orchestrální hudba v sále mohla s naprostou přesností zachytit nejrůznější pohyby obou zvířátek, kapelník měl sluchátka s metronomickými tempy z filmu a bicisté, kteří znázorňovali pomocí svých nástrojů nejrůznější údery a bitky obou srstnáčů, měli před sebou na malé obrazovce záznam jednotlivých jistě legračních výjevů. Lze říci, že synchron byl vskutku dokonalý.
     Poté se zpěvačka Kateřina Vacková a kytarista Jan Mátl představili v komorně vyladěné melodii s názvem Bang Bang z filmu režiséra Quentina Tarantina Kill Bill, jehož tvůrce je v pohledu na filmovou režii velice svébytný a lze říci, že i originální. Některé scény jsou dokonce točeny černobíle, vzhledem k nadměrným potokům lidské krve na Tarantinově filmovém plátně. Nicméně – hudba svou podmanivostí vždy usměrňuje režisérův osobitý pohled na věc.
     Následně se pak zpěvák Jan Kučera výtečně uvedl v písni New York, New York ze stejnojmenného filmu, v němž v roce 1945 tehdy největší americké město slavilo vítězství nad Japonskem. Ve velkém tanečním paláci se setkává armádní propuštěnec Jimmy Doyle s mladičkou Francine Evans, která dosud bavila americké vojáky a nyní se chce stát slavnou zpěvačkou. Oba se nakonec prosadí v Bandu Frankie Harta, v němž se posléze sám Jimmy stává kapelníkem.
     V písni You can leave your hat on (Odhoď svůj klobouk) z hořké anglické komedie s názvem Do naha opět zazářila Kateřina Vacková. Neradostný příběh o chudobě a nezaměstnanosti líčí osudy šesti mužů vedených suverénním Gazem, kteří se chtějí vyvázat ze svízelných problémů neobvyklým způsobem: zorganizují striptýzovou show, jejíž atrakcí jsou oni sami. Brzy ovšem zjistí, že obnažit se na veřejnosti a současně si zachovat svoji lidskou důstojnost, není vůbec jednoduché.
     Jan Kučera a Kateřina Vacková pak uvedli druhou půli večera v písních z filmů Hey Pachuco a Někdo to rád horké. V prvním snímku se seznamujeme se Stanley Ipkissem, notorickým nešikou, který ovšem po nálezu kouzelné obličejové masky přechytračí všechny své nepřátele. Druhý filmový hit (režisér Billy Wilder), který jistě nemusí být příliš představován, nás přivádí do společnosti amerických mafiánů dvacátých a třicátých let, fungujících na pozadí dramatických osudů dvou barových hudebníků a zpěvačky, kterou s výsostným šarmem ztvárnila nezapomenutelná Marilyn Monroe.
      Kateřina Vacková byla pak výtečnou sólistkou i v písni Chci, abys mne miloval z filmu Austin Power -  výborné crazy komedii, která dosud patří k nejlepším titulům tohoto již světově proslulého filmového a divadelního žánru.
Na vrcholu středečního swingového večera se představili ve skladbě Soul bossa nova z filmu Memphis belle, situovaného do válečné Velké Británie, přední bubeníci konzervatoře – Víťa Matyska, Jan Pátek a Tadeáš Macl, kteří dokázali auditorium Sukovy síně pomocí opravdu silné dávky rytmického adrenalinu nebývale vzpružit a nabudit.
      Na koncertě Banda di Feste se ovšem dostal ke slovu i nedechař – klavírista (a možná do budoucna i multiinstrumentalista) Jakub Cach, který spolu s Kateřinou Vackovou přednesli s upřímným citem vstřícnému pardubickému publiku již proslulý písňový hit – Danny boy.
      Trumpetista Pavel Herzog, další z úspěšných absolventů pardubické konzervatoře, pak silně zaujal dychtivé publikum Sukovy síně vlastní sólovou improvizací v orchestrálce Gonna fly now (Poletíme), zatímco obě taneční protagonistky – Anička Machová a Martina Selnarová – opět uchvátily ve své pohybové kreaci, doprovázené melodiemi z filmu Sing Sing.
     Brazilská lidová píseň Masquenada, výrazný hudební doprovod k filmům o kocouru Garfieldovi, který se zachová ve všech svých příbězích nakonec kladně, ba rytířsky, zůstane trvalou vzpomínkou i na letošní maturitní ples Konzervatoře Pardubice, kde tato skladba zazněla v podání orchestru Banda di Feste poprvé.
      V závěru krásného hudebního večera opět zazářila Kateřina Vacková ve filmových písních Baker Street a Big Time a přídavkový kus James Bond Theme zazněl v plénu celé profesionálně organizované kapely s patřičným hutným swingovým tahem a jiskrným jazzovým odpichem.
      Slova velkého uznání patří nejenom celé skvělé kapele Banda di Feste a jejím sólistům, ale vřelý dík si zaslouží jak dirigent tělesa Pavel Hlubuček, umělecký vedoucí tohoto swingového ansámblu Mgr. Jaromír Hönig a v neposlední řadě i „zvukař“ orchestru Mgr. Alois Mech.
     Nadšený aplaus středečního publika Sukovy síně pardubického Domu hudby, sídle Konzervatoře Pardubice, zcela jistě přesvědčil všechny přítomné o správnosti interpretační cesty swingové kapely Banda di Feste, která je nanejvýš smysluplná a pro své vstřícné posluchače nanejvýš potřebná.


Pardubice, 12. dubna 2018                                                                    Vladimír Kulík


Ċ
Alois Mech,
28. 5. 2018 8:32