2. 6. 2017 Sbor Konzervatoře Pardubice úspěšně vystoupil s a capellovým programem

přidáno: 30. 10. 2017 10:19, autor: Alois Mech   [ aktualizováno 30. 10. 2017 10:20 ]
 Pěvecký sbor Konzervatoře po dlouhé době opět vystoupil samostatně a to s perfektně připraveným, téměř hodinovým programem.
Koncert se konal dne 1. června 2017 v Evangelickém kostele v Pardubicích v 18 hodin. Prostor místního Evangelického chrámu je jistě výbornou volbou pro pořádání sborového koncertu, neboť příznivé akustické podmínky dovolují sboru využívat veškeré barevné spektrum, které těleso tohoto typu může nabídnout. Této výhody maximálně využil dirigent MgA. Tomáš Židek, PhD., který celý program pečlivě připravil, zvolil velmi široké rozestavení sboru, které posluchače vtáhlo do hudebního dění a mohl si tak každý vychutnat krásu interpretovaných skladeb.
 Koncert slavnostně uvedla intrádní skladba Viva la musica Ivána Eröda, která je jistě výbornou volbou pro studentský sbor. Druhou skladbou v pořadí byla poměrně náročná renesanční kompozice Jacoba Arcadelta Il bianco e dolce cigno, v tomto případě se u zpěváků projevil velmi dobrý cit pro rytmus renesančního kompozičního stylu, stejně jako u následujícího Echa Orlanda di Lassa, které posluchače jistě mile potěšilo, neboť ze sboru vystoupili čtyři sólisté, kteří z kůru přednesli ozvěnu sboru. Velikým překvapením bylo zvolení ruské duchovní tematiky, konkrétně Sovět prevěčnyj Pavla Česnokova, autora přelomu 19. a 20. století, který zanechal sborovému světu nádherná díla, často také pro sbor a sólový bas profundo. Ve skladbě, zvolené Tomášem Židkem, se však představil sólový mezzosoprán v podání Marty Kolesnik. Následujícím dílem Northern lights současného skladatele a pianisty Oly Gjelilo sbor přenesl posluchače do norské krajiny s  fascinující polární září. Nelehké harmonické přechody těleso zvládlo dokonale, bez jediného zaváhání, stejně jako v pásmu Moravských národních písní, op. 34 Vojtěcha Říhovského, kde se připojil také energický čtyřruční klavírní doprovod v podání Barbory Hamáčkové a Sáry Suchánkové. V jedné z lidových písní v pásmu se představil v sólovém tenorovém partu Jan Serbousek, student pěveckého oddělení kombinovaného studia. Kontrastem k pásmu lidových písní a příjemnou volbou byl jistě Petřík Bedřicha Nikodéma, kde dominuje tentokrát sólová flétna. Partu se s absolutní jistotou ujala Sylvie Mechová ml. Chválihodně také svůj part přednesla Lada Rousová, posluchačka klavírního oddělení, v díle Svante Henrysona The eyes of a child. Na závěr se sbor opět rozloučil efektním dílem Ivána Eröda Viva la musica.
Sbor zněl ve většině skladeb dokonale uceleně a je nutno podotknout, že zásluhu na tom má především sbormistr Tomáš Židek, který dokázal i přes určité tězkosti, které povinný předmět tohoto typu přináší, vypracovat skladby do té nejlepší podoby. Celkový dojem dovršila jak inspirativní dirigentská gesta, tak nadšení, které se Tomáši Židkovi podařilo ve zpěvácích vzbudit. Přeji sboru, aby si takto vysoko nastavenou laťtku mohl udržovat a případně i zvyšovat například účastí na některém z našich četných sborových festivalů.

Jana Mimrová, DiS.
studentka 2. ročníku dirigování, HAMU Praha
posluchačka 2. ročníku varhanního oddělení Konzervatoře Pardubice