16. 6. 2017 Nad druhým absolventským orchestrálním koncertem Konzervatoře Pardubice

přidáno: 30. 10. 2017 10:20, autor: Alois Mech   [ aktualizováno 30. 10. 2017 10:20 ]

Ve středu 14. června 2017 bylo ve večerních hodinách auditorium Sukovy síně Domu hudby v Pardubicích svědkem orchestrálního absolventského koncertu, který byl uskutečněn již v tradiční umělecké spolupráci pardubické konzervatoře s Komorní filharmonií Pardubice.
Ve smysluplné hudební dramaturgii se představili letošní vynikající absolventi a perspektivní studenti pěveckého, klavírního a kytarového oddělení a také oddělení oboru dirigování.
Úvod koncertního večera patřil Veronice Kaiserové (z pěvecké třídy Mgr. Jarmily Chaloupkové), která ve znamenitém stylovém odlišení přednesla dvě árie z Mozartova vrcholného skladatelského odkazu – árii Despiny „Una donna a quindici anni“ z opery Cosi fan tutte a „Alleluia“ z moteta Exultate, jubilate, přičemž závěr sólistčina vystoupení vyvrcholil nádhernou koloraturní kreací Julie „Ah! Je veux vivre“ z Gounodovy opery Romeo a Julie.
Vsevolod Tokmakov z klavírní třídy Mgr. Martiny Maixnerové si pro své středeční vystoupení s pardubickými filharmoniky zvolil jedno z nejkrásnějších a přitom i nejfrekventovanějších koncertantních děl pozdního romantismu – druhý klavírní koncert c moll Sergeje Rachmaninova (op. 18), ve kterém zcela jasně prokázal své vynikající interpretační kvality jak přesvědčivým souzněním  s autorovou partiturou, tak i v přirozené spolupráci se symfonickým tělesem.
Kytaristka Hedvika Švendová, absolventka hlavního oboru ze třídy Petra Saidla, představila ve své skvělé pódiové kreaci půvabnou španělskou koncertantní féerii - třívěté Concerto pro kytaru a orchestr D dur (op. 99) Manuela Castelnuova – Tedesca. Protagonistka interpretovala tuto v koncertním světě již velmi známou a oblíbenou kompozici se svrchovaným technickým i výrazovým nadhledem a znovu tak přesvědčila o svých nesporných uměleckých kvalitách.
Slovácká suita pro orchestr (op. 32) jednoho z největších zjevů první generace české hudební moderny Vítězslava Nováka patří již ke skutečným trvalkám českého symfonického repertoáru. Jakub Pikla, absolvent z dirigentské třídy Mgr. Jaroslava Brycha, vedl od svého pultu pardubické komorní filharmoniky ve čtyřech větách (1. V kostele, 2. Mezi dětmi, 3. Zamilovaní a 4. U muziky) tohoto úsměvného a přitom již legendárního díla, reprezentujícího originální tvůrčí odkaz české skladatelské elity první poloviny minulého století. Mladý dirigent zaujal ve svém interpretačním postoji především zřetelným smyslem pro stavbu každé jednotlivé věty se zaměřením na jistě významná kontrastní odlišení stylu (s vítanými novákovskými moravismy), která lze spatřovat jak v navozené škále dynamické, tak i agogické a v neposlední řadě i slohové.
Velký a upřímný potlesk byl vítaným poděkováním všem, kteří se na velice úspěšném středečním orchestrálním večeru podíleli: především sólistům a jejich pedagogům, ale také Komorní filharmonii Pardubice, v jejímž čele stanul pro tento významný okamžik dirigent a pedagog Mgr. Jaroslav Brych.


Pardubice, 15. 6. 2017                                                                                        Vladimír Kulík