9. 4. 2014 Mozartovská feérie pěveckého oddělení konzervatoře

přidáno: 15. 4. 2014 5:21, autor: Alois Mech   [ aktualizováno 15. 4. 2014 5:21 ]


     V rámci oslav 35. výročí vzniku Konzervatoře Pardubice uvedlo pěvecké oddělení školy ve dnech 2., 7. a 9. dubna 2014 mimo jiné premiéru (s následnými reprízami) studentského operního představení pod titulem W. A. Mozart – Divadelní ředitel aneb Ředitelské patálie.
     Představení bylo situováno do kouzelných prostor Rytířského sálu pardubického zámku, které svou atmosférou významně umocnily celý vtipně řešený mozartovský projekt. V současnosti studenty pěveckého oddělení herecky vede prof. Lubor Cukr – režisér pražského Národního divadla, který se upřímně vyjádřil k úspěšně prezentovaným představením pardubických konzervatoristů: „Když jsme s paní profesorkou Hanou Medkovou, Jarmilou Chaloupkovou a Martinou Forštovou přemýšleli o představení pro naše studenty, vzpomněl jsem si na jeden ze svých šuplíkových projektů. Oprášil jsem ho, změnil hudební čísla tak, aby mohla zároveň studentům sloužit jako repertoár do budoucna a divákům připomněla některá známá i méně známá Mozartova díla. Snažil jsem se o pestrost charakterů postav i typů divadla, ale hlavně, aby jednotlivé role studenty bavily. Mluvili jsme hodně o historii, o Mozartovi a myslím, že se povedlo položit základy obdivu k tomuto hudebnímu mágovi i v mladé generaci.“
     Mozartova génia nám může přiblížit i historická noticka ve Wiener Zeitung z 8. února 1786:
„V úterý připravilo Jeho Veličenstvo Císař slavnost na počest jejich veličenstev království Holandského a společnosti jejich krajanů…. Když Jeho Milost, význační cizinci i ostatní hosté večeřeli, Císařský a Královský komorní orchestr hrál na dechové nástroje. Na závěr večeře předvedli herci Císařského a Královského Národního divadla Divadelního ředitele, hru s áriemi výhradně napsanou pro tuto příležitost panem Mozartem…“.
     Divadelní ředitel aneb Ředitelské patálie je v podstatě operním pasticciem – tedy pestrou mozaikou z nejznámějších a také nejslavnějších Mozartových jevištních děl. Vlastní singspielový děj celého pěveckého projektu (s mluveným slovem) – ředitelské patálie při sestavování operního souboru – je propojen belcantovými áriemi, duety i ansámbly z toho nejpůsobivějšího mistrova uměleckého odkazu: se šarmem, vtipem a graciézní noblesou se zde střídají buffosní čísla z Cosi  fan tutte a Figarovy svatby s dramatičtějšími výstupy ze semiseria Don Giovanni nebo s výsečemi z korunovační opery seria La clemenza di Tito, to vše pak vygradováno skvostným koncertantním pěveckým kvartetem z majestátního Idomenea, krále krétského. Ale nechyběly zde ani parodické výstupy: za všechno jmenujme alespoň vynikající K. Kůstkovou či Z. Hátlovou v senzačně zdeformované árii Královny noci z Mozartova pohádkového singspielu Kouzelná flétna.
     Pod vedením Lubora Cukra, režiséra a zároveň představitele Franka – divadelního ředitele a v hudebním nastudování Petra Hostinského (klavírní spolupráce) - oba jsou pedagogy pardubické konzervatoře – se představili studenti školy M. Skalický (Buff – herec), H. Kalambová nebo K. Kůstková (paní Pfeil – herečka), J. Brindzák j.h. (Eiler-Vogelsang – zpěvák), K. Mátlová nebo E. Hájková (paní Krone – herečka), J. Jiráček (pan Herz – herec), A. Flečková (paní Vodelsangová – herečka), N. Krištofová nebo N. Uramová (paní Herz – zpěvačka) a M- Ambrožová nebo Z. Hátlová (slečna Silberklangová).
Co říci stručně závěrem: výborná zábava na výborné úrovni!
Jen tak dál a „Vítr do vašich plachet!“.
Pardubice 9. 4. 2014                                                Vladimír Kulík